Akik az élelmiszerellátásunkat a járványban is nap mint nap biztosítják: interjú Csonka Endrével, az Első Pesti Malom vezérigazgatójával.

2020. május. 08. Szöllősi Réka

A járvány első heteiben számos országban, köztük Magyarországon is elképesztő mennyiségű liszt fogyott rekord idő alatt, valószínűleg még soha ennyien nem fogtak otthoni kenyérsütésbe, mint most. Ez hatalmas kihívás elé állította a malomiparban működő cégeket, de ők derekasan állták a sarat és mára elmondható, hogy ha egyelőre nem is a korábbi választékban áll rendelkezésre a lisztfélék sokasága, de a vásárlási láz elmúltával ritkán látni üres lisztespolcokat a boltokban. Hogyan élték meg a malomipari vállalkozásokban dolgozók ezeket a heteket? Erről kérdeztük Csonka Endrét, a népszerű és széles termékpalettával dolgozó Első Pesti Malom Zrt. vezérigazgatóját.

  1. Emberileg miként élted meg az elmúlt heteket?Csonka Endre

Én sajnos betegen kezdtem a kritikus időszakot és csak gondolni tudom, hogy valamely más vírussal küzdöttem meg, így aztán “maradok otthon” amennyire tehetem! A megszokottnál gyakrabban kommunikálunk vezető társaimmal az online lehetőségek kihasználásával és próbáljuk a legjobb feltételeket biztosítani kollégáinknak.

  1. Milyen most a dolgozók hangulata? Hogyan segítetek nekik?

Lehetővé tettük az otthon történő munkavégzést kollégáinknak, ahol erre lehetőség van. Természetesen a termelő egységekben a gabona útját követni és zsákolni sem tudunk otthonról, így kollégáink zöme teljes erőbedobással teszi a dolgát és próbál vigyázni a saját és kollégái egészségére, amihez a szükséges tájékoztatást/oktatást és védőfelszereléseket biztosítjuk. A magasabb fertőzöttségű fővárostól 50-80 km-re vannak az üzemeink, így eddig sikeresen fent tudjuk tartani a folyamatos termelést, nincs veszélyben a “mindennapi kenyerünk”!

  1. Milyen közvetlen hatása a válsághelyzetnek a vállalat működésére?

A pánik vásárlás egyik kiszemeltje volt az ágazatunk, így komoly többlet feladatokkal találtuk szembe magunkat az első hetekben. A legnagyobb növekedést a webshop-ban és a márkaboltjainkban tapasztaltuk, ahol konkrétan sorbaállást is eredményezett!  Párhuzamosan a kiskereskedelmi partnereink is többszörösére növekedett igénnyel jelentkeztek, ez mára alábbhagyott kicsit.

  1. Melyek céges szinten a jelenlegi legnagyobb kihívások?

Mindenekelőtt minimalizálni próbáljuk a fertőzés kockázatát. Másrészt a kezdeti pánik után érzékelhető már a mi területünkön is a forgalom visszaesése.  Nem csak amiatt, mert a vásárlók a boltokban már nem rohamozzák folyamatosan a polcokat, hanem azért is, mert azok a partnereink, akik a vendéglátásban és a közétkeztetésben dolgoznak, sajnos helyzetükből adódóan most nem vásárolnak lisztféleségeket sem. Még nem kellett visszavennünk a tempót, de utolérhet minket is a rövidített műszakok bevezetésének igénye.

  1. Szerinted milyen tanulsága van ennek a járványnak a társadalom (és a vállalkozások) számára az élelmezés- és élelmiszerbiztonsággal kapcsolatban?

A járvány megmutatta, hogy az élelmiszerellátás biztonsága a jelen helyzetben sem került veszélybe. Hála annak, hogy mi, élelmiszergyártók folytatni tudtuk működésünket és még az indokolatlanul megnövekedett mennyiségben is a vásárlók rendelkezésre tudtuk bocsájtani az élelmiszereket. Az is biztos, hogy „könnyebb dolga” volt most azoknak a cégeknek, akik hazai alapanyagokból itthon gyártják termékeiket, mert nem kellett attól tartaniuk, hogy esetleg a nemzetközi szállítási láncok megszakadnak, és így esetleg alapanyag nélkül maradnak. Ezért azt gondolom és remélem, hogy a vásárlók a hazai előállítású termékek iránt még nagyobb érdeklődéssel és bizalommal fordulnak majd a járvány elmúltával is. Ez a járvány a fogyasztói szemlélet formálásában lélektaninak is tekinthető lehetőséget teremt a higiénia és a minőségbiztosítás presztízsének javítása terén. Valószínűsíthető, hogy az élelmiszerbiztonsági megfontolások okán – a környezetvédelmi szempontok ellenére is – újabb növekedést hozhat a járvány az előrecsomagolt élelmiszerek piacán általában, de még a mi elsődleges felvevő piacunknak számító sütőiparban is!   A házhozszállítás kényelméhez is hozzászokhattak most a vásárlók, ezért ennek a területnek a további előretörésére is számítok.

 

Ugrás a lap tetejéreUgrás a lap tetejére