Zavarba ejtően sokféle gondolat és érzelem kavarog bennünk az élelmiszer szó hallatán. Ennek az egyik oka az lehet, hogy az élelmiszerek tökéletesen illusztrálják azt az alapigazságot, hogy az összetett kérdésekre csak összetett válaszok léteznek.
Mert amikor bemegyünk a boltba, akkor sok mindent kell(ene) számba venni: vajon a vélt minőség, az íz, az emlékeink, a tudásunk, a bizalom, a pénztárcánk, netán a reklámok, a hirtelen felindulás vagy a kedvünk befolyásolja választásainkat? Hogyan működhet ez?
Asszociációs sorozatunk folytatásaként megkértük Torontáli Zoltánt, a G7 újságíróját, a komplex problémák tapasztalt elemzőjét, hogy ezúttal saját gondolatait vegye górcső alá az élelmiszer szó kapcsán.
„Újságíróként az jut eszembe, hogy a magyar élelmiszeripar a rendszerváltás óta eltelt 29 év egyik nagy elvesztegetett lehetősége, ahhoz képest, hogy milyen szaktudás, helyismeret és üzleti potenciál volt benne.
Vásárlóként az jut eszembe, hogy a boltokban kapható feldolgozott élelmiszerek háromnegyede silány minőségű, és meg kellene próbálni minél kevésbé feldolgozott termékeket venni, illetve vásárlás előtt alaposan megnézni az összetevők listáját.
Éhes emberként az jut eszembe, hogy a szénhidrát-fehérje-zsír arányára és a zöldség-gyümölcs előnyben részesítésére érdemes lenne ügyelni, amikor betérek a menzára.
Hírfogyasztó olvasóként az jut eszembe, hogy minden élelmiszerről olvastam már legalább egyszer, hogy egészséges, de azt is, hogy nem egészséges, továbbá azt, hogy természetes, illetve hogy szintetikus, és ezért javasolt/nem javasolt a fogyasztása.
Kémia iránt érdeklődő emberként az jut eszembe, hogy a lúgosító diéta, az oxigénnel dúsított víz vagy akár az E-mentes termékek és hasonló hókuszpókuszok mennyire meg tudják vezetni az embereket, pedig ha a középiskolában kicsit jobban odafigyeltek volna, akkor jó nagyot röhögnének az ilyeneken.”
Jó, de akkor hogyan választunk?
A Zoltán által felvetett dilemmákat eltékozlott lehetőségekről, minőségről, étrendről, természetességről és kémiáról szépen sorban, külön is kibogozzuk az elkövetkező hónapokban. Tartsatok velünk!
Sorozatunkban az iparági résztvevőktől az élelmiszerügyi és táplálkozástudományi szakértőkön át újságírókig szólaltatunk meg embereket, hogy minél több nézőpontnak adjunk teret. Az előző részekben Tompa Gábort, a Nestlé Hungária vezető képviselőjét és Hermann Zsuzsát, a Trade magazin főszerkesztőjét kérdeztük.